Att köra taxi, del 1

Jag tänkte berätta lite om hur det är att köra taxi. Jag har nu kört i tre månader och jag älskar jobbet!

Orsaken till varför jag tycker så mycket om mitt jobb är inte för förtjänsten (verkligen inte!) utan helt enkelt för att jag älskar att köra bil och fastän det till stor del är ett stillasittande jobb så är man inte inlåst på ett dammigt kontor utan man får se omkring sig samtidigt. Dessutom får man ju träffa massor med intressanta människor.

 

De största frågorna som folk brukar ha om taxiyrket är ifall det inte är jobbigt att köra massor med fyllon på helgerna, på det svarar jag: nä, faktiskt inte så farligt. Jag trodde det skulle vara värre, men de flesta är verkligen trevliga! En annan fråga man ofta får höra är angående lönen, hur mycket får du egentligen? Ja, lönen består av ca en tredjedel av det som jag kört in till firman, så ifall jag en månad har kört in 3300€ så består lönen av 1100€ sedan kommer ju skatter och avgifter till som reducerar lite men så är det ju med alla löner. Det finns alltså ingen grunddel över huvudtaget utan allt går enligt hur många kunder och hur långt dina kunder kör att göra, jobbigt ibland men det kan ju inte bli mera rättvist chaufförerna emellan.

 

Just nu sitter jag vid flygfältet och väntar på att flyget skall dimpa ner med massor av passagerare, jag är tolfte bil men fjärde lediga i kön efter att förhandsbeställningarna skickats ut. Hoppas bara jag får en körning härifrån nu. Annars blir det att åka till smedsby-stolpen och sitta där, troligtvis tills nästa flyg kommer 00.50. Har inte varit speciellt mycket körningar idag heller, endast fyra stycken, och dessutom körde jag helt fel en av dem... första gången det händer :/ menmen.. ibland kan det bli så då man sitter i lite andra tankar och man dessutom är trött. Jag gav killen rabatt en aning, jisses... han sa ju inget heller. Nåjaa, han kom hem iallafall :D

 

Nu skulle det sitta fint med en kopp kaffe/té/kakao och en muskovadowiener. De ju härligt då man iallafall får ha kaffepaus :D

 

Jag tror nästan jag får göra dethär i flera delar, det blir otroligt långa inlägg annars. Jag återkommer med en fortsättning! Och bilder från jobbet måste jag ju lägga med!

 

See you next time!

 

// Erik


Kommentarer
Postat av: cs

intressant att veta va du gör på jobbet :)

2010-03-12 @ 05:30:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0